PERINDU SYURGA

Hati bersatu karena kerinduan pada Illahi


Suu Kyi masih menutup mata dan telinga terhadapa pembantaian muslim Rohingya di negaranya

Ang San Suu Kyi masih diam seribu bahasa, menutup mata, dan menutup telinga terhadap pembunuhan beramai-Muslim Rohingya yang sedang berlaku di negaranya.


Menurut seorang penganalisis terkemuka mengatakan bahawa Suu Kyi, yang katanya icon demokrasi Myanmar, sungguh tuli terhadap kekejaman yang terus berlaku
terhadap Muslim di Burma (Myanmar).
"Diamnya Ang San Suu Kyi adalah sungguh tuli dan sungguh meragukan, mengingat dia sedang mempromosikan dirinya sendiri dan dinaikkan pangkat sebagai rumah api demokrasi," kata Raza Kazim, jurucakap NGO Islamic Human Rights Commission (IHRC) yang berpusat di London, dalam sebuah wawancara dengan PressTV , Jumaat (13/7/2012).

Kazim amat membimbangkan atas keputusan presiden Myanmar U Thein Sein yang akan mengusir Muslim Rohingya ke kem-kem pelarian yang dikendalikan PBB, atau ke negara lain yang mahu menerima mereka, Kazim menganggap bahawa pengusiran tersebut merupakan tanda jelas pembersihan etnik Muslim di Myanmar.

Thein Sein berkata pada Khamis minggu lalu bahawa satu-satunya 'penyelesaian' adalah mengusir Muslim Rohingya keluar dari negaranya ke kem-kem pelarian.

Suu Kyi saat menerima Hadiah Keamanan di Oslo, Norway, 16 June 2012 disaat Pembantaian Muslim sedang terjadi di Arakan, Myanmar.
Namun, Pusat Pengungsian PBB mengatakan bahawa mereka "tidak akan membantu Muslim Rohingya."

Kekejaman terhadap Muslim Burma telah berlangsung sejak berabad-abad lalu, dan telah meningkat akhir-akhir ini.

"Ini sangat mengejutkan bahawa dunia telah diam dan telah pilih-pilih dalam hal orang-orang seperti apa yang mereka siapkan untuk dipertimbangkan untuk mendapatkan hak-hak. Tetapi orang-orang ini (Muslim Rohingya), telah mempunyai masalah ini dalam masa yang lama dan situasi ini telah meningkat dalam tahun-tahun terakhir sangat signifikan. Sebenarnya tidak ada yang dilakukan berkaitan hal ini, "jelas Kazim.

Kazim mewakili IHRC juga menyeru orang-orang non-Muslim untuk melakukan usaha untuk mengubah keputusan kerajaan Burma, dan mencegah atau menghentikan pembersihan etnik yang serupa dengan pembunuhan beramai-Sebrenica (pembunuhan beramai-Muslim Bosnia).

"Saya benar-benar ingin mengatakan bahawa, ketika kes kemanusiaan benar-benar terjadi, entah bagaimana hanya orang-orang Muslim yang perlu melihat ini dan berfikir bahawa ada masalah di sini. Setiap orang, setiap manusia, yang mempunyai hati nurani, (seharusnya) benar-benar perlu untuk memikirkan tentang ini, 'bagaimana saya boleh membiarkan ini, Srebrenica lain atau jenis pembersihan etnik lain untuk terjadi', "katanya Kazim.

Sejak dua tahun terakhir, Muslim Myanmar yang masih dalam keadaan mampu, berusaha berhijrah ke negara-negara jiran melalui laut dengan perahu-perahu kecil untuk mengelakkan pembunuhan. Namun, mereka tak disambut dengan baik oleh pihak berkuasa, dianggap pendatang haram, bahkan sebahagian besar diusir kembali ke laut.

Kerajaan Myanmar tidak mengakui Muslim Rohingya sebagai warga negara yang sah. Mereka dianggap pendatang haram keturunan Bengali, padahal Muslim telah lahir dan hidup berabad-abad di sana hingga memiliki keturunan beberapa generasi.
 

0 komentar:

Posting Komentar

Diberdayakan oleh Blogger.

Perindu Syurga

Perindu Syurga
Cinta Kerja Harmoni

Arsip Tulisan

About Me

Followers

Pageviews

Hikmah Hari Ini

“Saya bersama kalian, saya berada diantara kalian, untuk memegang teguh syari’at Undang-undang. Kita mencintai Rab Kita melebihi tanah air kita, dan kita berbuat adil, adil dengan apa yang kita katakan. Kami menginginkan kemerdekaan dan keadilan untuk anak anak kita.” (Muhammad Mursi).